ولیغهد عربستان

بررسی جریان شناسی تاریخ سیاسی کشورهای خاورمیانه و سقوط دیکتاتوری ها و حکومت های چندین ساله و تک بعدی بیانگر این است که در دنیای سیاست کانون قدرت هیچگاه تا ابد در دستان یک تفکر و یا یک شخص نخواهد بود.

سقوط دومینو وار سیاست مدارن بزرگ دنیا بیانگر این است که حکومتهای تک بعدی روز به روز با پایان نزدیک تر می شوند، حکومتهایی که نه تنها ممکن است برای مردم کشور خود عذاب آور باشند نظم نظام بین الملل را نیز با اختلال و مشکلاتی مواجه ساخته اند.

کشور عربستان از جمله کشورهایی است که به دنیال تغییر نظام بین الملل و جهان اسلام است اما در درون خود چالش های بسیار زیادی دارد که حاکمیت این کشور را به تباهی و فروپاشی نزدیک تر میکند.

پادشاه عربستان سعودی، در جدید ترین انتصاب خود با صدور فرمانی فرزندش محمد را به عنوان ولیعهد جدید این کشور معرفی کرده است.

محمد بن سلمان، که ٣١ سال دارد، تا پیش از این سمت نایب ولیعهد، نایب دوم نخست وزیر و وزیر دفاع در کابینه سعودی را در اختیار داشت. در ساختار سیاسی عربستان سعودی، سمت نخست وزیر نیز متعلق به پادشاه است و معمولا ولیعهد در مقام نایب اول نخست وزیر ریاست عملی دولت را برعهده دارد. بر همین اساس، محمد بن سلمان با ارتقاء به سمت ولیعهدی، به سمت نایب اول نخست وزیر هم رسیده است.

ولیعهد 31 ساله، در چند سال اخیر قدرتمندترین فرد در خاندان پادشاهی عربستان به شمار می‌رود. او فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه ملک سعود ریاض است.  در سال ۲۰۰۹ به عنوان مشاور ویژه پدرش سلمان که در آن زمان فرماندار ریاض بود، منصوب شد.

اما نکته مهم در خصوص محمد بن سلمان خشونت طلب بودن و جنگ طلب بودن اوست، وی بارها و بارها در مقاطع مختلفی نکاتی را مطرح کرده است که نشان از علاقه مند بودن او به دامن زدن به نزاع های بین المللی دارد.

مهمترین تصمیم های بن سلمان به عنوان وزیر دفاع آل سعود: "حمله به یمن، دخالت در امور سوریه و حمایت از گروه احرار الشام بوده است" که نشان از ناپختگی او در تصمیم گیری های بزرگ سیاسی منطقه دارد.

ولیعهد جوان بزرگترین حامی تروریست ها، پیشتر گفته بود که "جنگ را به داخل ایران منتقل می کنیم" و عقیده دارد که "ایران سرگرم توطئه برای کنترل جهان اسلام است"

البته سردار دهقان وزیر دفاع ایران نیز در همان زمان در پاسخ به او گفت: ما به آنها توصیه می‌کنیم جهالت نکنند، ولی اگر جهالت کنند جایی غیر از مکه و مدینه را سالم نمی‌گذاریم.

اکنون یک جوان ناپخته و جنگ طلب ترین عضو خاندان آل سعود که وزیر دفاع این کشور هم بود به مقام ولیعهدی دست یافته است، هرچند که تهدید های سعودی ها تاثیری در عزم و اراده ملت ایران ندارد و این کشور توان مقابله با جمهوری اسلامی را ندارد اما حضور چنین فردی به عنوان شخص دوم عربستان سعودی به عنوان یک قدرت سایه برای ملک سلمان نه تنها این کشور را جنگ طلب تر و خشونت طلب تر خواهد کرد و امنیت منطقه را به خطر می اندازد، بلکه شاید حضور این ولیعهد جوان آغازی بر فروپاشی سالها سلطنت آل سعود باشد.