تصور بسیاری از تحلیل گران و کارشناسان فضای مجازی بر این بود؛ که اقدامات مجازی ضدایرانی از کمپ تیرانا واقع در آلبانی، ریاض و تل آویو، مدیریت می‌شود؛ اما پس از تحولات اخیر کشور افغانستان و به‌دست گرفتن قدرت از سوی طالبان، تولیدات مجازی ضدایرانی به‌شدت کاهش یافت.
غیرفعال و یا کم‌کار شدن صدها صفحه و کانال ضدایرانی در شبکه‌های اجتماعی، گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه پایگاه اصلی جنگ سایبری جریان صهیونی - سعودی علیه ایران در افغانستان و محوریت شهر کابل بوده را در میان کارشناسان فضای مجازی قوت بخشیده است.

آمارها و مستندات اعلام شده از مراجع رسمی نشان می‌دهد؛ که بیش از 263000 نفر از افاغنه در طول حضور آمریکا در افغانستان با این کشور همکاری کرده‌اند. با توجه به طرح کلی ایالات متحده برای کشورهای غرب آسیا، همکاری این جمعیت عظیم نمی‌تواند تنها معطوف به کشور 38میلیون نفری افغانستان باشد. بلکه بسیاری از این افراد به جهت هم‌زبانی و مشابهت فرهنگی، برای اقدامات رسانه‌ای در کابل، علیه جمهوری اسلامی ایران آموزش دیده‌اند.
البته آن‌هایی که سفر حج رفته‌اند به خوبی می‌دانند؛ که موارد یاد شده اولین و تنها اقدام ضدایرانی از جانب ائتلاف صهیونی _ سعودی به کمک افغان‌ها نیست. آل‌سعود تعداد زیادی از فارسی زبانان افغان را آموزش داده؛ تا در هنگام انجام مناسک حج با ایجاد شبهات دینی، پایه‌های اعتقادی شیعیان ایران را سست کنند. همچنین اظهارات ضدایرانی اشرف غنی رئیس جمهور متواری و تعدادی از نمایندگان مجلس ملی افغانستان، نشان از آگاهی مقامات سیاسی سابق این کشور از وجود پایگاه‌های مجازی ضد ایرانی دارد.
هرچند که به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع، مقامات سیاسی کشورها از ارائه آمار دقیق در این‌رابطه پرهیز می‌کنند؛ اما به نظر می‌رسد سرنوشت گروه‌های ضدایرانی افغان، همان سرنوشت تکراری اعضای سازمان مجاهدین باشد؛ که پس از سقوط صدام از اردوگاه اشرف عراق به آلبانی و کمپ تیرانا منتقل شدند؛ و آن بخش از این جمعیت 263000 نفره که به اقدامات سایبری مشغول بودند؛ به زودی به کشورهایی مانند اوگاندا، عربستان و امارات منتقل می‌شوند.
اگر در آینده نزدیک اسامی کمپ‌های جدید ضدایرانی در نقاط مختلف جهان منتشر شد، تعجب نکنید. به هرحال، همکاران آمریکا در منطقه که میلیون ها دلار برای آموزش آنها هزینه شده است؛ باید برای بقای خود در لبه پرتگاه، طنابی را برای آویزان شدن پیدا کنند.