علاقه جوانان برای الگو برداری نادرست و اشتباه از سلبریتی ها می تواند یک زنگ خطر جدی برای جامعه ایرانی و یک سیلی سنگین بر گونه های اجتماع باشد تا از راهی که آن را اشتباه رفتیم بازگردیم و از خواب  غفلت بیدار شویم.

سلبریتی ها در همه دوران توان جذب مردم به خود و الگو سازی را داشته اند و این موضوع بر کسی پوشیده نیست. آثار این الگو برداری توده های اجتماع را می توان در زندگی روزانه مردم از نوع پوشش گرفته تا آداب معاشرت مشاهده کرد.

مرگ مرتضی پاشایی خواننده پر مخاطب ایرانی بخشی از جامعه را برای ما عریان کرد که شاید تا به آن روز از نقایص آن بی اطلاع بودیم. در روز تشییع مرتضی پاشایی کسانی در مراسم حضور داشتند که از خود پاشایی به او شبیه تر بودند و با یک جست و جوی ساده در موتورهای اینترنتی می توان عکسهای آنان را نظاره کرد.

هرچه تکنولوژی بیشتر پیشرفت می کند مرزها بین انسانها کمرنگ تر می شوند و بسیاری از سلبریتی ها و ستارگان تنها برای منطقه و کشور خودشان نیستند و بسیاری از مردم دنیا از آنها الگو برداری می کنند.

سلبریتی بودن باید جالب باشد. پول در می‌آورید، محبوب می‌شوید، اسمتان سر زبان‌ها می‌افتد، خیلی‌ها معطل امضایتان می‌شوند و اصلاً می‌شوید یک سبک برای زندگی، می‌شوید الگویی که خیلی‌ها از رویش کپی می‌زنند و هر روز تکثیرش می‌کنند. زندگی سلبریتی ها در همه جای دنیا این شکلی است، آن‌ها آب که می‌خورند دیده می‌شوند، هر اخم و لبخندشان خبرساز می‌شود و ریزترین خطایشان توی بوق و کرنا می‌رود . سلبریتی بودن در عین حال دشوار است، این همه شهرت و محبوبیت و ثروت جنبه می‌خواهد که خیلی از به شهرت رسیده‌های جهان ندارند.  بعضی از آن‌ها هم خواسته و ناخواسته در حاشیه‌ها غرق می‌شوند ، بعد هم روی دور نابودی می افتند .

این روزها در جامعه مجازی مردم ایران عکسهایی از بدل فوتبالیستهای معروف جهان منتشر می شود که نشان از عطش و شهوت عجیب و غریب و بیمار گونه برخی از مردم برای شهرت و دیده شدن اما بدون هیچگونه هنر و علم خارق العاده ای دارد.

"رضا پرستش" بدل ایرانی "لیونل مسی" ستاره آرژانتینی باشگاه فوتبال بارسلونا این روزها حسابی در نقش مسی بودنش فرو رفته است و رسانه های مختلف کشور نیز برای افزایش بازدید های خود حسابی از این موضوع بهره می برند. "رضا پرستش" چند روزی را برای ملاقات مسی به اسپانیا سفر کرد اما نه تنها موفق نشد با او دیداری رو در رو داشته باشد بلکه ویدیویی از عبور مسی با خودرو در حالت بی اعتنایی از کنار او بازتاب گسترده ای در بین مردم و شبکه های اجتماعی داشت.

"رضا پرستش" تنها یکی از جوانان ایرانی است که راه اشتباهی را برای شهرت انتخاب کرده است. الگو برداری های اشتباه از سلبریتی های اشتباه زنگ خطری است برای جامعه امروزی ایران که با خود بیگانه شده است و ارتباطش را با تاریخ و تمدنش از دست داده است.

شاید "رضا پرستش" با دیدن بی تفاوتی مسی دیگر هیچوقت آن آدم سابق نشود اما این جریانات باید عبرتی برای سایر جوانان و نسل امروز کشور باشند که شاید بسیاری از سلبریتی ها در زمین مسابقه، در پرده سینما، بر روی استیج و ... بسیار جذاب و شایسته تحسین باشند اما این موضوع دلیلی ندارد که در زندگی شخصی هم برای ما الگوی مناسبی باشند. البته هستند کسانی که هم در دنیای حرفه ای و هم در زندگی شخصی افراد سالم و با قالبیت الگوبرداری باشند اما با این حال این موضوع نیازمند فرهنگ سازی در جامعه است که الزما خوب بودن در دنیای حرفه ای به معنی خوب بودن در زندگی شخصی نیست.

تا زمانی که نسل امروز به نوعی تربیت نشده اند که خودشان برای خودشان شخصیت و هویت بسازند چرخه "رضا پرستش"ها در جامعه ما ادامه خواهد داشت. شاید دیدن این نوع رفتارهای عجیب و غریب اجتماعی یک سیلی سنگین بر گونه های جامعه ما باشد تا توده های مردم، رسانه ها و شبکه های اجتماعی و مسئولان کشور نسبت به راهی را که سالها در عرصه فرهنگ اشتباه رفته اند بیدار شوند.

در پایان باید گفت جامعه ایرانی در حوزه فرهنگ نقایص بسیاری دارد. آنکس که تلاش می کند پیکر جامعه را عریان نماید همواره در بین مردم چهره ای منفور خواهد داشت اما تا پیکر جامعه عریان نشود نقایص آن دیده نخواهد شد. پیکر جامعه ایرانی امروز نیازمند عریان شدن است شاید این عریانی خوشایند بعضی ها نباشد اما تنها راه علاج برای ترمیم، جراحی و یا حتی از بین بردن بعضی غده های سرطانی است که به این پیکر چسبیده اند و چرخه حضور بدلهای مختلف از سلبریتی های مختلف دقیقا ریشه در همین عریان نبودن جامعه دارد.