سلفی حقارت

شور و اشتیاق نمایندگان مجلس در جریان مراسم تحلیف رئیس جمهور دولت دوازدهم برای گرفتن سلفی با "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به قدری عجیب و غریب بود که به سرعت تصاویر آن در شبکه های اجتماعی پخش شد و موج گسترده ای از اعتراضات مردمی را برانگیخت.

موج خبری تصاویر منتشر شده از نمایندگان مجلس برای سلفی گرفتن با موگرینی به قدری گسترده بود که رسانه های خارجی نیز نتوانستند از چنین خبری چشم پوشی نمایند و حتی بعضی از آنها با تیترهایی مشابه تیترهای ایرانی مانند "سلفی های شرم آور" و "سلفی حقارت" استفاده کردند.

ماجرای "سلفی حقارت"، ماجرایی ناراحت کننده و به معنای واقعی کلمه شرم آور بود که تا سالها از یاد مردم ایران نخواهد رفت. اما ناراحت کننده تر از این حرکت، اتفاقات پس از آن بود. هر کدام از جناح سیاسی سعی کردند تقصیر "سلفی حقارت" را به گردن یکدیگر بیاندازند تا از آب گل آلود برای مقاصد سیاسی خود بهره برداری نمایند. در این شرایط اصل حرکت اشتباه نمایندگان مجلس به فراموشی سپرده شد و ذهن مردم معطوف به دعواهای سیاسی شد.

اما ریشه اصلی "سلفی حقارت" در کجاست؟

  • نهاد های نظارتی: در اینکه نهادهای نظارتی به درستی کار خود را انجام می دهند شکی وجود ندارد اما با توجه به رویدادهای اخیر در مجلس شورای اسلامی به نظر می رسد که باید فیلتر های بیشتری را برای تایید کاندیداها اعمال نمایند و یا حتی از آنها آزمونهای روانشانی و علمی بگیرند.
  • مردمی که به آنها رای دادند: امروز همانهایی که به نمایندگان حاضر در گروه سلفی حقارت رای دادند بزرگترین منتقد این نمایندگان هستند در صورتی که این نمایندگان با رای ها و حمایتهای آنان بود که به مجلس راه پیدا کردند و این اعتراض ها پیامی جز رای دادن از روی تعصب سیاسی و بدون تحقیق ندارد.
  • برداشت اشتباه از کلام رهبر انقلاب: حضرت آیت الله خامنه ای پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 94 مفاهیمی را در خصوص رای دادن به لیست مطرح کردند و گفتند: " اگر پیشنهاد دهندگانِ لیست‌ها، مؤمن و انقلابی هستند و خط امام را واقعاً قبول دارند می‌توان به لیست آنها درباره‌ی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اعتماد کرد اما اگر به انقلاب و دین و استقلال، چندان اهمیتی نمی‌دهند و دلشان دنبال حرف‌های آمریکا و دیگر بیگانگان است، قابل اعتماد نیستند." اما جناح های سیاسی با سوء استفاده و برداشت اشتباه از کلام رهبر انقلاب افراد ناکارآمد خود را وارد لیستها کردند که کوچکترین نتیجه آن رویداد "سلفی حقارت" بود.
  • ورود به مسئولیت بدون آموزش: انسان در هرجایگاه و سمتی که باشد نیازمند یادگیری و آموزش است، قطعا اگر پیشتر آداب برخورد با مهمانان سیاسی و آداب حضور در مجلس و اخلاق سیاسی به نمایندگان مجلس آموزش داده می شد، شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم.


در شرایطی که چند نفر از هموطنانمان در دفاع از نمایندگان مجلس به شهادت رسیدند و برای حفظ ایران اسلامی تا به اینجا خونهای بسیاری ریخته شده است و اروپا و امریکا حتی پس از برجام دست بردار از تحریم ها نیستند و تحریم های بیشتری را نیز علیه ایران اعمال کرده اند شور اشتیاق نمایندگان مجلس به جز اینکه عملی غیر اخلاقی و ناراحت کننده است از نظر عرف دیپلماتیک و سیاسی نیز عملی نادرست بود که نتیجه ای جز کوچک کردن ما نزد اروپا و امریکا نداشت.

"سلفی حقارت"  تنها بخش کوچکی از تجسم حقیقی غرب پرسی در میان نمایندگان مجلس بود که اعتقادی خود باوری ملی ندارند و چشم به غربی دوخته اند که در تمام ادوار تاریخ دشمن مردم ایران بوده است.

امروز غرب به خوبی این را فهمیده است که اگر با ایران وارد جنگ نظامی شود تمامی معادلات منطقه بر هم می ریزد و  قطعا شکست سنگینی در انتظار کشورهای حمله کننده خواهد بود به همین جهت امریکا و اروپا راهبرد دیگری را برای مبارزه با ایران در پیش گرفتند و آن راهبرد نفوذ در نخبگان و مسئولین است. "سلفی حقارت" نتیجه نفوذ دشمن در میان مسئولین  است چرا که با وجود تحریم های بی سابقه غرب علیه ایران نمایندگان مجلس اشتیاق بیشتری برای دوستی با غرب از خود نشان می دهند.

 در حالی که امریکا با  کمک اروپایی ها هر روز برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران نقشه جدیدی می کشد بعضی از نمایندگان مجلس در فضای دیگری سیر می کنند و به دنبال به روز رسانی عکسهای صفحه اینستاگرام خود هستند.

ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻋﻜﺲ ﺳﻠﻔﻰ ﻭ ﺫﻭﻕ ﺯﺩﮔﻰ ﺑﺮﺧﻰ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﻠﺖ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﻳﻚ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﺳﻴﺎﺳﻰ ﺍﺭﻭﭘﺎﻳﻰ، ﻫﻢ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻧﻮﻋﻰ ﺧﻮﺩﺑﺎﺧﺘﮕﻰ ﺍﺳﺖ، ﻫﻢ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻧﻮﻋﻰ ﺿﻌﻒ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﻘﻼﻝ ﺳﻴﺎﺳﻰ ﻛﻪ ﺳﺒﺐ ﻣﻰﺷﻮﺩ ﺍﻓﺮﺍﺩﻯ ﺩﺭ ﻛﺴﻮﺕ ﻭ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺭﺳﻤﻰ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﻰ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮﺭﺍﻯ ﺍﺳﻼﻣﻰ ﺑﺎ ﻧﺎﺩﻳﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﭘﺮﻭﺗﻜﻞﻫﺎﻯ ﺭﺳﻤﻰ ﻭ ﺷﺄﻥ ﻭ ﻋﺰﺕ ﺧﻮﺩ ﭼﻨﻴﻦ ﺭﻓﺘﺎﺭﻯ ﺭﺍ ﺑﺮﻭﺯ ﺩﻫﻨﺪ.

بسیاری از مردم در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی رویداد "سلفی حقارت" را با ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﻋﻜﺲﻫﺎﻯ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻣﻘﺎﻡﻫﺎ ﻭ ﺷﺎﻫﺰﺍﺩﻩﻫﺎﻯ ﺳﻌﻮﺩﻯ ﻭ ﺣﺘﻰ ﻣﻘﺎﻡﻫﺎﻯ ﺭﺩﻩ ﭼﻨﺪﻡ ﺩﺭﺑﺎﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﺸﻮﺭ ﺑﺎ ﺩﺧﺘﺮ ﺭﺋﻴﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭ ﺁﻣﺮﻳﻜﺎ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﻳﺎﺽ ﺳﻔﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ و  ﻧﻘﻞ ﻣﺤﺎﻓﻞ ﺭﺳﺎﻧﻪﺍﻯ ﻭ ﺷﺒﻜﻪﻫﺎﻯ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﻧﻴﺎ ﺷﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﻭ ﻋﻜﺲﻫﺎ، ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻯ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻤﺴﺨﺮ ﻭ ﺗﺤﻘﻴﺮ ﺳﻌﻮﺩﻯﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﻠﺖﻫﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﺷﺪ، مقایسه می کنند و عده ای دیگر این رویداد را مشابه عکسها و رویدادهای سیاسی دوران مشروطه می دانند.

سخن پایانی: بی‌تردید ماجرای تاسف بار "سلفی حقارت" نه از لحاظ برخورد دیپلماتک و نه از لحاظ فرهنگی، در شان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن نبود و از آنجایی که برخی از نمایندگان در مناسبات سیاسی حضور دارند و یا برای پاره‌ای مسائل سیاسی - اجتماعی به دیگر کشورها سفر می‌کنند، شایسته است که دوره‌های روابط بین‌الملل و تشریفات سیاسی را برای آنان ضروری و از احتمال بروز مجدد چنین رفتاری جلوگیری شود تا کوچک‌ترین خللی در نگاه جهانیان به هویت و وجهه بین المللی جمهوری اسلامی وارد نشود.