حسن روحانی

مقایسه پاسخ های مقامات سه کشور ایران، روسیه و کره شمالی به تحریم های ایالات متحده آمریکا بیانگر این است که جمهوری اسلامی برای مقابله با این تحریمهای خصمانه باید برای آمریکا هزینه بتراشد.

برجام بزرگترین برنامه و دستاورد دولت یازدهم بود که اکنون با شکستی شدید مواجه شده است و دقیقا در زمانی که بسیاری از مردم به دلیل وعده های دولت انتظار داشتند برجام گره گشای مشکلات اقتصادی آنها باشد و تمامی تحریم های اقتصادی برداشته شود، تحریم های جدیدی علیه ایران به تصویب رسید.

با وجود اینکه بسیاری از مقامات دولتی و همچنین دیپلماتهای ایرانی اعلام کرده بودند که در صورت نقض برجام از سوی ایالات متحده پاسخی جدی و قاطعانه به آنها خواهیم داد در چند ماه گذشته عملا خبری از اقدامات دولت در پاسخ به تحرکات مغرضانه ایالات متحده نبود.

یورو نیوز در اخبار خود آورده است که مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی  با ۴۱۹ رای موافق در مقابل ۳ رای مخالف طرح تحریم علیه ایران، روسیه و کره شمالی را تصویب کرد.

این طرح، تحریم‌هایی را علیه ایران برای مقابله با «برنامه موشک‌های بالستیک»، «نقض حقوق شهروندان» و «فعالیت‌های سپاه پاسداران» وضع می کند. تحریم های روسیه نیز در ارتباط با بحران اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به این کشور خواهند بود. همچنین کره شمالی به دلیل «شلیک موشک‌های بین قاره‌ای» تحت تحریم قرار می گیرد.

کره شمالی در پاسخ به تحریم های ایالات متحده تهدید کرد که اگر آمریکا برای سرنگونی کیم جونگ اون تلاش کند، با "پتک نیرومند اتمی" کره شمالی مواجه خواهد شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز اعلام کرد مسکو گزینه‌های زیادی برای پاسخ به تحریم‌های آمریکا دارد و در گام اول 755 دیپلمات آمریکایی باید روسیه را ترک کنند.

رئیس جمهور ایران هم با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مطمئناً در برابر حرکت جدید کنگره آمریکا، عکس‌العمل متقابل نشان خواهد داد، گفت: در اولین قدم مجلس شورای اسلامی در این زمینه قدم‌های خودش را برخواهد داشت و هر قدم دیگری هم لازم و مورد نیاز بدانیم برای تقویت و مصلحت کشورمان برداشته و بدون توجه به تحریم‌ها و سیاست‌های آنها به راه خودمان ادامه خواهیم داد.

در حالی که دو کشور دیگر مورد بحث در تحریم های آمریکا واکنش های شدیدی به این موضوع نشان دادند هنوز جز هیچ اقدام بازدارنده ای از سوی دیپلمات ها، سیاستمداران و مقامات ارشد دولت ایران مشاهده نشده است اساسا هنوز شفاف نیست که رئیس جمهور ایران چگونه میخواهد به این اقدامات خصمانه پاسخ بدهد.

جمهوری اسلامی اهرم های بسیاری را برای فشار بر روی کشورهای غربی و مشخصا ایالات متحده در اختیار دارد که می تواند از آنها استفاده کند اما در شرایطی که ایران اسلامی برای اقتدار بیشتر نیازمند استفاده از آنهاست مقامات ذی ربط همچنان به کار گیری این اهرم ها را به صلاح نمی دانند و می خواهند با گفت و گوهای بدون پشتوانه به نتیجه برسند.

قطعا گفت و گو بر هر روشی در حل شدن اختلافات و از بین بردن نزاع های بین المللی اولویت دارد، اما به شرطی که طرف مقابل هم اهل گفت و گو باشد و هم علیه ما مواضعی خصمانه نداشته باشد.

مهمترین عاملی که در افزایش این تحریم ها نباید از آن غافل شد این است که عده ای در داخل کشور هم صدا با دولتمردان و سیاستمداران آمریکایی اقدام به تخریب برخی نهادهای داخلی می کنند که اظهارات عجیب و دور از انتظار مقامات دولتی در خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از این دست موارد است.

تنها راه برون رفت از تحریم های جدید ایالات متحده این است که برای آنها هزینه بتراشیم، ایالات متحده در روزهای پس از برجام هر روز با اعمال فشار و اهرمهای گوناگون هزینه های بسیاری را برای جمهوری اسلامی می تراشد که نشان ازعدم ضمانت اجرای برجام و  تعهدات آمریکا است. هنوز خبری از جلسه مشترک سران سه قوه برای پاسخ به تحریم های آمریکا نیست، اما  روسیه و کره شمالی به سرعت با پاسخهای قاطعانه خود به ایالات متحده برای این کشور هزینه تراشی کردند، حال باید برای اقدامات کوبنده مقامات ایرانی انتظار کشید.

سخن پایانی: زمانی که عده ای در کشور آموزش تاریخ برجام را در مدارس کشور پیشنهاد می دادند بسیاری از منتقدان نسبت به این موضوع اعتراض کردند، آری، امروز برجام باید به عنوان درس در مدارس کشور تدریس شود اما نه به عنوان یک حرکت غرور آمیز، بلکه برجام باید به عنوان درس عبرت به دانش آموزان ایرانی آموزش داده شود تا فرجام تلخ اعتماد به شیطان بزرگ را بدانند.