لحظه شناسی


اولین وجه تشابه این دو حماسه ،لحظه شناسی بود ،سال 88 در زمانی که دشمنان با نقشه های شوم و خبیثانه و اوج بی شرمی و بی حیایی در روز عاشورا قصد داشتند که نظام مقدس جمهوری اسلامی را با چالش و مشکلاتی جدی روبرو کنند ،مردم لحظه شناس و با بصیرت ایران به خیابانها آمدند و تمامی نقشه های دشمن را نقش بر آب نمودند.

اکنون نیز ،در شرایط جنگ روانی با دشمنان همیشگی این مرز بوم به سر می بریم و هر روز به زبان تهدید و تحریم با ملت ایران سخن می گویند و قصد دارند با این ادبیات و اعمال فشار این کشور و ملت را از پیشرفت و توسعه باز دارند ،اما شهدای غواص با دستانی بسته آمدند که بگویند : "با دستان بسته مارا زنده بگور کردن و روی سرمان خاک ریختند ،اما مقاومت کردیم تا آرمانهای این نظام و انقلاب باقی بماند." حال پس از گذشت سالها و حضور با شکوه مردم درست در لحظه ی نیاز مشت محکمی در دهان یاوه گویان غربی بود ،چرا که مردم با این حرکت عظیم نشان دادند راه سعادت ما از مقاومت می گذرد.

مقام معظم رهبری به دفعات متعدد در رابطه با لحظه شناسی سخن گفته اند:

فتنه ۸۸ تنها آن چیزی نبود که توی خیابان دیده شد، زمینه‌هایی چیده بودند و اهداف خطرناکی داشتند، با برخوردهای سیاسی و امنیتی، حل نمی‌شد. یک حرکت عظیم مردمی لازم داشت که این حرکت، حرکت ۹ دی بود که مردم آمدند و بساط فتنه و فتنه گران را در هم پیچیدند. لذا حادثه ۹ دی در تاریخ یک حادثه ماندنی است. شناختن موقعیت، فهمیدن نیاز، حضور در لحظه‌ی مناسب و مورد نیاز؛ این اساس کار است که مؤمن باید این را هم با خود همراه داشته باشد تا بتواند وجودش مؤثر بشود. بیانات در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی   ۲۹/۱۰/۸۸

اگر آن روزی که آمریکائیها در این کشور کودتا راه انداختند - آمریکا و انگلیس تواماً، در سال ۳۲ - حساسیتِ موقع درک میشد، اقدام مناسب انجام میگرفت، یقیناً سالها خسارتهائی که عاید شد برای کشور، پیش نمیآمد. هوشیارانه حوادث را باید رصد کرد.  بیانات در دیدار جمعی از مردم آذربایجان شرقی ۲۸/۱۱/۱۳۸۷

اگر آن روزی که بعضی از علما در مقابل خودکامگیهای رضاخان ایستادند، همه با آنها همراهی میکردند، اگر آحاد ملت آگاهانه میفهمیدند که چه اتفاقی دارد در این کشور میافتد و میایستادند، شاید ملت ما پنجاه سال جلوتر بود و خسارتهای پنجاه سال دوران انحطاط رژیم طاغوتی و وابسته‌ی پهلوی را تحمل نمیکرد. غفلت موجب میشود که انسان این خسارتها را تحمل کند. غفلت نبایستی به خرج داد. بیانات در دیدار جمعی از مردم آذربایجان شرقی ۲۸/۱۱/۱۳۸۷

لحظه را باید شناخت، نیاز را باید دانست. کسانی در کوفه دلهاشان پر از ایمان به امام حسین بود، به اهل‌بیت محبت هم داشتند، اما چند ماه دیرتر وارد میدان شدند. لحظه را نشناختند؛ عاشورا را نشناختند؛ در زمان، آن کار را انجام ندادند. بیانات در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ۲۹/۱۰/۸۸

عدّه‌ی توّابین، چند برابر عدّه‌ی شهدای کربلاست. شهدای کربلا همه در یک روز کشته شدند؛ توّابین نیز همه در یک روز کشته شدند. اما اثری که توّابین در تاریخ گذاشتند، یک هزارم اثری که شهدای کربلا گذاشتند، نیست! به‌خاطر این‌که در وقت خود نیامدند. کار را در لحظه‌ی خود انجام ندادند. دیر تصمیم گرفتند و دیر تشخیص دادند.بیانات در دیدار فرماندهان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص)  ۲۰/۳/۷۵

 

حرکتی در امتداد مسیر شهدا


اما این حرکت بزرگ و عظیم ،در امتداد مسیر جهاد و شهادت صورت پذیرفت ،چرا که هم شهدا و هم مردم لحظه نیاز را درک کردند و دقیقا همان زمانی که نیاز بود وارد میدان شدند ،مردم جمهوری اسلامی ایران همیشه با بصیرت و حضور در لحظه نیاز خشم دشمن را برافروخته کرده و امیدهایش را نا امید ساختند ،نمونه این احساس تکلیف برای حضور در لحظه نیاز را می توانید در 9 دی 88 و 26 خرداد 94 مشاهده کنید.

مقام معظم رهبری در رابطه با احساس نیاز جانبازان و شهدا می فرمایند:

 ما در قضیه‌ی شهادت شهیدان و مجاهدت ایثارگران و جانبازان معمولاً جوانب محدودی را میبینیم و مشاهده میکنیم؛ در حالی که خود عمل و حرکت ایثار در جامعه که منجر به شهادت یا جانبازی میشود، معانی متعددی دارد؛ جهات مختلفی دارد که هر کدام از اینها درخور بررسی است. یکی از این جهات، فرصت‌شناسی و پاسخگوئی به نیاز لحظه‌هاست. ممکن است احساس مسئولیت در کسانی باشد، اما در لحظه‌ینیاز، این مسئولیت را نه تشخیص بدهند و نه عمل کنند؛ این خیلی تفاوت دارد با آن حرکت و اقدامی که درست در لحظه‌ی نیازاتفاق میافتد و انجام میگیرد. جوانان شجاع و باغیرت و مؤمن و فداکاری که نیاز کشور را احساس کردند و به سراغ خطر رفتند و به استقبال خطر شتافتند، اینها این امتیاز برجسته را دارند که نیاز را در زمان خود فهمیدند و به آن پاسخ گفتند. این یک بعد بسیار مهمی است، این برای ما درس است.   بیانات در جمع خانواده های شهدا و ایثارگران کرمانشاه 21/07/1390

امروز، به فضل همین شهادتها و به برکت خون شهدا، ملت ما، ملت سربلند و آبرومندی است و ملتها آبرو و عزت را این‌گونه باید پیدا کنند. قدرتهای استکباری، برای ملتهای کشورهای امثال ما - کشورهای اسلامی و دیگر کشورهای مستضعف - حق حیات و حق رأی و نظر قایل نیستند؛ حتّی حق استفاده از منابع ثروت خودشان را هم قایل نیستند. با قدرتهای شیطانی، از سر ضعف و ذلت نمیشود وارد شد؛ چون به ضعیف رحم نمیکنند. باید هر ملتی خود را قوی کند و قدرت حقیقی خودش را پیدا نماید و این، جز به برکت اعتقاد و عمل در راه آن اعتقاد تا سرحد مجاهدت و شهادت، امکانپذیر نیست. این، کاری است که ملت وشهدای ما انجام دادند و دنیای استکبار و دولتهای متکبر را - نه انسانها و ملتها، چون آنها با ما همراهند - وادار به پذیرش و تحمل اسلام و جمهوری اسلامی کردند. البته، از توطئه و اعمال دشمنی و مکر غافل نیستند. شما هم غافل نباشید.

بیانات در دیدار فرزندان ممتاز شهدا، مسؤولان امور فرهنگی بنیاد شهید و جمعی از دانشجویان امامیه‌ی پاکستان‌ 25/05/1368

 

دستهایی که بسته نیستند


شهدای انقلاب و شهدای هشت سال دفاع مقدس سخت ترین شکنجه ها را تحمل نمودند و حتی با دستهای بسته زنده به گور شدند ،اما این مقاومتها و جان فشانی ها باعث شد حتی در سخت ترین شرایط که بسیاری از سیاست مداران بنابر مصلحت اندیشی های بی مورد توان بیان برخی از حرفها را ندارند مردم با دستهایی باز ، کلامی صریح و استفاده از واژه هایی عیان و بی پرده به عناوین مختلف و شیوه های متعدد حماسه آفریدند.

مردم ایران در 9 دی 88 به فتنه گران ثابت کردند که دستهایشان در مقابل توطئه های دشمن بسته نیست و امروز نیز با حرکتی عظیم در تشییع شهدای گمنام بار دیگر به دشمنان نشان دادند به پشتوانه خون شهدا دستهایش پشت میز مذاکره باز است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه بسته نبودن دستهای ملت ایران فرمودند:

دست ملّت ایران بسته نیست و این را در عمل نشان داده‌است و بعد از این هم نشان خواهد داد؛ مسئولین هم همین‌جور؛ مسئولین کشور هم ان‌شاءالله با ابتکارات خودشان، با شجاعت خودشان نشان خواهند داد که دست ملّت ایران بسته نیست.
بیانات در دیدار جمعى از فرماندهان و کارکنان نیروى هوایى۱۳۹۳/۱۱/۱۹
  

امروز شما ملاحظه میکنید دشمنان ما - که البتّه همیشه ملّت ایران را بد شناختند و نشناختند، همیشه دچار این اشتباه بودند، الان هم همین اشتباه را دارند میکنند؛ ملّت ما را نمیشناسند، کشور ما را نمیشناسند - خیال میکنند که به‌خاطر فشار تحریم و محاصره‌ی اقتصادی، ملّت دستهایش را در مقابل آنها بالا برده و تسلیم شده؛ نه آقا، اشتباه میکنید. این ملّت، ملّتی که دستهایش را به علامت تسلیم بالا ببرد نیست. در شرایطی سخت‌تر از این [هم‌]، این ملّت تسلیم نشده است. یک نمونه‌ی واضحِ روشن غیرقابل انکار هشت سال جنگ تحمیلی است؛ شوخی است؟ هشت سال! همه‌ی قدرتهای بزرگ جهانی به یک مجرمی کمک کنند که علیه کشور و ملّت کار بکند و این ملّت بر همه‌ی آنها فائق بیاید؛ این کار کوچکی است؟

بیانات در دیدار مردم قم ۱۳۹۲/۱۰/۱۹

 

باید بدانیم در کشور عزیز ما هم، آنها ]آمریکاییها[ بعد از سی سال تلاشی که علیه این انقلاب انجام دادند و علیه ملّت انقلابی ما انجام دادند، باز نتوانستند به نتایجی دست پیدا کنند؛ نشانه‌اش همین حضور مردم است. افراد مؤثّر در دولت آمریکا و نظام آمریکا این را صریحاً گفتند، گفتند ما تحریمها را به‌وجود آوردیم و تشدید کردیم که مردم را ضدّ نظام، بکشانیم به خیابانها؛ این را صریحاً گفتند که تحریم برای این است که انقلاب را ریشه‌کن کنند و مردم را در مقابل نظام اسلامی قرار بدهند. نتیجه چه شد؟ نتیجه این شد که عرض کردیم، در سال ۱۳۹۲ انتخاباتی انجام گرفت با نصاب بالا از مشارکت مردم، و در بیست‌ودوّم بهمن سال ۹۲، راهپیمایی‌ای انجام گرفت پرشورتر و وسیع‌تر و بزرگ‌تر از راهپیمایی‌های هرسال دیگر.

بیانات در حرم مطهر رضوی ۱۳۹۳/۰۱/۰۱  

 

فشارهای سیاسی، تحریم، غیر تحریم، فشارهای تبلیغاتی - اینها هست - لیکن در لابه‌‌‌لای این مشکلات، در وسط این خارها، گامهای استوار و همتها و تصمیمهائی هم وجود دارد که بناست از وسط این خارها عبور کند و خودش را به آن نقطه‌‌‌ی مورد نظر برساند؛ وضع کشور الان اینجوری است.
به هیچ وجه ما در بن‌‌‌بست نیستیم؛ به هیچ وجه با مشکلاتی که ما را از تصمیم به ادامه‌‌‌ی راه باز بدارد، مواجه نیستیم؛ چنین مشکلاتی وجود ندارد.
 بله، مشکلات هست؛ اما همه‌‌‌ی این مشکلات، کوچکتر از تصمیم و اراده و هدفها و آرمانهای این ملت و این کشور است. در بستر نرم و راحتی نمیخواهیم بخوابیم و تکیه بزنیم و استراحت کنیم؛ نه، وسط میدانیم؛ اما این میدان، یک میدان دشوار و در عین حال شوق‌‌‌آفرین است؛ مثل میدان ورزش و مسابقات ورزشی. در میدانهای مسابقات ورزشی خستگی هست، دلهره هم هست، اما شوق‌‌‌آفرین است. هیچ ورزشکاری از حضور در میدان مسابقه‌‌‌ی ورزشی امتناع نمیکند؛ بلکه با شوق میرود آنجا. این کار زحمت هم دارد - فشار جسمی، فشار عصبی - در عین حال ورزشکاران میروند. وضعیت ما اینجوری است.
بیانات در دیدار جمعی از پژوهشگران و مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان
   ۱۳۹۱/۰۵/۰۸

 

با توجه به سخنان مهم مقام معظم رهبری می توان گفت : هر زمانی که در عرصه سیاست دولت مردان ما از خود ضعف نشان میدهند و در پاره ای از مواقع با موضع گیری ها و حرفهای اشتباه خود کشور را با بحران مواجه می سازند ،این ملت هستند که در زمان نیاز لحظه شناسی کرده و کشور را از بحران خارج می سازند.

در پایان باید گفت: ملت ایران همواره در سالهای پس از انقلاب از نظام اسلامی حمایت نمودند ،عظمت انقلاب اسلامی را به جهانیان ثابت کردند ،به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در پیام مربوط به تشییع شهدای غواص فرمودند:  سلام بر شما ملّت بزرگ، وفادار، آگاه، مسئولیّت‌پذیر که خطاب لطیف الهی را به درستی می‌شناسید و مینیوشید و پاسخ میگویید.حضور پُرمضمون امروز شما در تشییع این دُردانه‌های به میهن بازگشته، یکی از به یادماندنی‌ترین حوادث انقلاب است.

 

تشییع شهدای غواص