احسان حاج صفی / مسعود شجاعی

پس از انقلاب 57 تحولات بسیار گسترده ای در حوزه های مختلف جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاد که یکی از این تحولات در حوزه سیاست خارجه بود. سیاست خارجه ایران اسلامی پس از انقلاب بر مبنای عدم امتیاز دهی به ابرقدرتها و حمایت از مظلومان و آزادی خواهان جهان بود.

جمهوری اسلامی در آرمانشهر خود تمامی مردم مسلمان جهان را بر مبنای آیات قرآنی یک امت واحده می داند به همین جهت متجاوزین به خاک کشور فلسطین را به رسمیت نمی شناسد و هیچگاه اسرائیل  را عنوان یک کشور قبول نکرده است.

بر مبنای همین استدلال نه تنها رژیم صهیونیستی در معادلات سیاسی و روابط بین المللی جمهوری اسلامی هیچگونه جایگاهی ندارد، بلکه در دیدارهای ورزشی نیز ورزشکاران جمهوری اسلامی در مقابل ورزشکاران اسرائیلی حاضر نمی شوند.

این موضوع اگر چه به یک حرکت مبارزه طلبانه در مقابل ظلم بین المللی در جمهوری اسلامی مبدل شده است، اما در سایر کشورهای دنیا ستارگان ورزشی بسیاری هستند که حتی با وجود اعمال محدودیت ها و فشارهای سنگین سیاسی از مردم مظلوم فلسطین حمایت می کنند و شما می توانید با یک جست و جوی ساده حرکت مبارزه طلبانه کریستین رونالدو و جان لوئی جی بوفون دو ستاره پرتغالی و ایتالیایی دنیای فوتبال را در این زمینه مشاهده کنید.

از طرفی اشکان دژاگه ستاره فوتبال ایرانی حتی پیش از اینکه بازیکن تیم ملی ایران شود سالها در اروپا زندگی کرد و حتی یکبارهم حاضر به بازی در مقابل نمایندگان رژیم صهیونیستی نشد چرا که همواره خود را یک ایرانی و تابع قوانین جمهوری اسلامی می دانست.

مبارزه با ظلم اگرچه به آهستگی پیش می رود اما هموراه رو به جلو بوده است و مردم آزادی خواه در کشورهای مختلف همواره از اقدامات مبارزه طلبانه با ظلم حمایت می کنند. اما حضور احسان حاج صفی و مسعود شجاعی دو فوتبالیست جمهوری اسلامی ایران که در تیم پانونیوس یونان بازی می کنند در مقابل تیم مکابی رژیم صهیونیستی نه تنها بسیاری را در در داخل کشور متعجب کرد، بلکه تحسین  و آفرین اسرائیل را نیز برانگیخت و اثری بزرگ از شرمساری را در پرونده تاریخ فوتبال کشور بر جای گذاشت.

مردم آزادی خواه جمهوری اسلامی که رژیم صهیونیستی را رژیمی منفور و کثیف می دانند در فضای مجازی به عنوان قاضی سنگین ترین حکمها را برای این دو بازیکن صادر کردند که مطالعه پیامهای خشمگین مردم در این زمینه در نوع خود جالب است. عده ای در این پیامها و قرارهای مجازی درخواست سلب تابعیت این دو بازیکن را داده اند و عده ای دیگر با کمی ملایمت درخواست اخراج آنها را از تیم ملی داده اند.

البته فضای مجازی جایگاه قضاوت نیست، اما پر واضح است که این دوبازیکن عملی بر خلاف آرمانهای جمهوری اسلامی انجام داده اند و باید به سختی مجازات شوند و این یک امر بدیهی است. در هرجای دنیا وقتی اشخاص مشهور بر خلاف آرمانهای کشورشان عملی انجام  می دهند به سختی از جانب مقامات آن کشور مجازات می شوند.

سخن پایانی: مسعود شجاعی یکی از دو بازکن حاضر در تیم پانونیوس یونان پرونده پاکی ندارد، حضور او با مچ بند سبز در زمین فوتبال در زمان فتنه 88 و اظهارات عجیب و غریب او در خصوص فساد در فوتبال ایران در گفت و گو با رسانه های خارجی که موجبات سوء استفاده دشمنان را فراهم کرد اتفاقاتی نیست که بتوان آنها را فراموش کرد و یا از از آنها چشم پوشی کرد. شاید آن روز که شجاعی با رسانه های بیگانه مصاحبه ای بر ضد فوتبال کشور انجام داد با او برخورد می شد امروز شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم. حداقل انتظار مردم ایران مقابله و برخورد جدی با این حرکات ساختار شکنانه است.