تمامی 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص جمع‌بندی مذاکرات ایران و گروه 1+5  رای مثبت دادند و آن را به تصویب رساندند.

بر اساس این قطعنامه ،تمامی قطعنامه های پیشین علیه ایران بنا بر شروط ذکر شده در قطع نامه لغو شده اما با این حال قابلیت بازگشت دارد و همیشگی نیست.

اما این قطعنامه تا چه اندازه منصفانه است و تا چه میزان با تمامیت ارضی و هویت ملی ما و خطوط قرمز مذاکره که در سخنان مقام معظم رهبری مطرح شده است تطابق دارد؟ در این جا به مواردی در این زمینه اشاره می نماییم:

کشورهای 5 + 1 هم شاکی و هم قاضی

نکته حائز اهمیت در این قطعنامه این است که هر شش کشور مذاکره کننده و  پنج کشور عضو دایم شورای امنیت هم مدعی و طرف دعوا هستند و هم خود پشت میز قاضی نشسته و در مورد روند راستی آزمایی صنعت هسته ای ایران به قضاوت می پردازند.

چطور ممکن است پنج کشوری که بیشترین تعداد کلاهک های هسته ای در دنیا را به خود اختصاص داده اند و آمریکایی که سردمدار و پرچمدار همه آنهاست و یکبار دو شهر ژاپن را  با بمب هسته ای نابود و با خاک یکسان نمود بخواهند کشوری را راستی آزمایی نمایند که پس از انقلاب اسلامی تا کنون به هیچ کشوری حمله نکرده و آغاز کننده هیچ جنگی نبوده است؟ این در حالی است که هر کدام از این کشورهای عضو 5 + 1 سابقه خوبی در صلح و امنیت جهانی ندارند و هر کجای جهان نسل کشی ،تروریست و کشتار جمعی وجود دارد ،رد پای این کشورها به چشم می خورد.

مفاد ذکر شده در رابطه با مسایل نظامی و موشکی ج.ا.ا ایران

بر اساس موارد مطرح شده در این قطع نامه از ایران خواسته می‌شود تا هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای صورت ندهد، از جمله شلیک هرگونه موشک با استفاده از چنین فناوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک، تا زمان هشت سال پس از «روز پذیرش برجام» و یا تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی ارائه دهد که «جمع‌بندی مبسوط» را تأیید کند، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد.

اما چرا موشک بالستیک ، ویژگی این موشک ها چیست؟

اساس بالستیک به موشک‌هایی گفته می شود که تا ارتفاع بسیار بالایی اوج می‌گیرند که این قسمت راه با موتور روشن انجام می‌شود و بقیه راه را با نیروی جاذبه زمین به سمت هدف می‌روند که مانند سقوط آزاد البته با هدایت صحیح است.

موشک‌های بالستیک به طور معمول ارتفاع بسیار بالایی می‌گیرند وبرخی از آنها که برد بسیار بالایی دارند حتی از جو زمین نیز خارج می‌شوند و با یک ماشین ورود دوباره به جو باز می‌گردند.

توانمندی های موشکی ایران به ویژه درارتباط با موشک های بالستیک به اندازه ای است که متخصصان امورموشکی آمریکا واروپا وحتی کارشناسان نظامی رژیم صهیونیستی اذعان کرده اند که هنگام درگیری احتمالی میان ایران وصهیونیست، موشک های راهبردی و قاره پیمای ایران شامل موشک های خانواده شهاب، قدر، قیام، سجیل، فجر، فاتح 110، خلیج فارس ونسل جدید موشک بالستیک برد بلند بارانی وموشک جدید موسوم به «بینا» که یک موشک هوا به سطح وسطح به سطح با هدایت لیزری است، درمدت کمتر از نیم ساعت قادر خواهند بود به راحتی با عبور از گنبد آهنین و جولان دهی در آسمان و زمین اراضی اشغالی، این رژیم را فلج و آن را با خاک یکسان سازند و شاید به همین دلیل است که این موضوع یکی از مهمترین اصول قطعنامه می باشد چرا که جمهوری اسلامی ایران هر لحظه اراده نماید با چنین موشکهای می تواند تهدیدی جدی برای رژیم اشغالگر قدس باشد.

حزب الله لبنان برای ما ، رژیم اشغالگر قدس برای آمریکا ( حیله برای از بین بردن نیروی بازدارندگی ج.ا.ا)

از جمله دیگر نکات مهم ذکر شده در قطع نامه این است که : تأمین، فروش و یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم تمامی اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری‌های برشمرده شده در (S/2015/XXX) [جدیدترین فهرست کنترل فناوری موشکی] و هرگونه اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری‌هایی که این کشورها تصمیم بگیرند که می‌تواند برای تولید هرگونه سامانه شلیک تسلیحات هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد، از داخل قلمرو تحت حاکمیت آنها، و یا توسط اتباع آنها و یا با استفاده از هواپیماها و یا کشتی‌هایی که پرچم آنها را حمل می‌کنند، به داخل ایران و یا خارج از این کشور، یا برای استفاده در داخل ایران و یا به نفع این کشور، چه این اقلام از قلمرو تحت حاکمیت آنها نشأت گرفته و یا نگرفته باشد.

بر اساس این بند جمهوری اسلامی ایران اجازه فروش سلاح های ذکر شده را ندارد و اگر این توافق نامه اجرایی شود دیگر نیروی بازدارنده ای برای ما وجود نخواد داشت ، برای مثال دیگر نمی توانیم به حزب الله لبنان سلاح بفروشیم و یا در اختیار مجاهدین عراقی که در مقابل داعش ایستاده اند سلاح قرار دهیم به عبارتی دیگر نمی توانیم امنیت خود را در خارج از مرزهای کشور تامین نماییم ، این در حالی است رژیم اشغالگر قدس که مظهر فساد ،نسل کشی و کشتار جمعی در بین مردم جهان است به راحتی می تواند سلاح خرید و فروش کرده و یا کلاهک هسته ای در اختیار داشته باشد.

آیا غیر از این است که این قطع نامه به جهت تامین امنیت اسرائیل و از بین بردن نیروی بازدارندگی ایران تلاش کرده و سعی دارد امنیت و استقلال ملی ج.ا.ا را با چالش های جدی مواجه سازد؟

راستی آزمایی از جانب آژانس انرژی اتمی بر خلاف خطوط قرمز مذاکره

مقام معظم رهبری در این رابطه فرمودند:  ما با موکول کردن اجرای تعهدات طرف مقابل به گزارش آژانس مخالفیم. چون آژانس بارها و بارها ثابت کرده مستقل و عادل نیست، بنابراین ما به آن بدبین هستیم. می‌گویند «آژانس باید اطمینان پیدا کند» این چه حرف نامعقولی است؟ چگونه اطمینان پیدا کند مگر اینکه وجب به وجب این سرزمین را بازرسی کند.

همانطور که ذکر شد ،رهبر انقلاب اسلامی به شدت با راستی آزمایی از جانب آژانس مخالفت ورزیدند ،اما به وضوح در مفاد قطع نامه مشخص است که این امر مهم به آژانس سپرده شده است.

سخن پایانی:

در پایان باید گفت: با توجه به موارد مطرح شده ، این قطعنامه با بسیاری از خطوط قرمز مذاکره و حتی استقلال و هویت ملی ج.ا.ا مغایرت دارد و تیم مذاکره کننده هسته ای باید در جمع مردم پاسخگو باشند و توضیح دهند : حال که چنین امتیازاتی را به دشمن داده اند چه چیزی را به دست آورده اند؟

آیا بهتر نبود به جای صرف انرژی برای چندین ماه مذاکره ،کمی به نیروی داخلی و جوان کشور اهمیت می دادیم ،اکون هم توقع ملت برای حل شکلات اقتصادی افزایش یافته و هم امتیازات زیادی را به دشمنان واگذار نموده ایم ،به نظر می رسد دولت تدبیر و امید کار سختی را در روزها و دو سال باقی مانده در پیش خواهد داشت.



یک قطعنامه خیلی بد